Nastavenie súborov cookie

    Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

    Spravovať nastavenie súborov cookie

    Nevyhnutne potrebné súbory cookie

    Vždy aktívne

    Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

    Súbory cookie súvisiace s výkonom

    Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

    O projekte

    Projekt BIBLIO - Inovácia vzdelávacích postupov ako prostriedok inklúzie príslušníkov minority je ďalším úspešným projektom v projektovej výzve Erasmus+ 2022, ktorého nositeľom je Metodické centrum UMB pre Slovákov žijúcich v zahraničí. Odborným garantom projektu je prof. PaedDr. Miroslav Kmeť, PhD. a Centrum pre výskum dejín a kultúry dolnozemských Slovákov na Katedre histórie Filozofickej fakulty UMB. Partneri sú zo slovenských minoritných prostredí v Maďarsku a Srbsku.

    Hlavným cieľom projektu je podstatné skvalitnenie podmienok a príležitostí pre vzdelávanie tých príslušníkov slovenských minorít v zahraničí, ktorí pracujú a študujú, resp. študovali na vysokých školách.

    Čiastkovým cieľom projektu je ponúknuť systém vzdelávacích podujatí, v ktorom partneri projektu zabezpečia vzájomnú výmenu prednášok a ďalších odborných prezentácií k problematike dejín a kultúry tzv. dolnozemských Slovákov. Tieto vzdelávacie podujatia budú realizované obojsmerne – odborníci zo Slovenska budú mať možnosť prezentovať výsledky bádaní o problematike slovenskej etnickej menšiny v partnerských krajinách, ale aj odborníci z partnerských krajín budú mať možnosť prezentovať na Slovensku. Súčasťou prezentácií bude aj odborná diskusia s cieľom vzájomnej výmeny zdrojov a informácií, ich následnej sumarizácie, ako aj identifikácie potrebných doposiaľ neprebádaných tém. Medzi také vieme už dnes zaradiť vhodný systém zdrojov, ktorý by rozvíjal a popularizoval historické fakty o dolnozemských Slovákoch, ktorý na Slovensku chýba a napríklad v rámci hodín dejepisu absentujú absolútne. Neexistuje žiaden iný sumárny materiál, vďaka ktorému by sa rozvíjali znalosti o slovenskej etnickej minorite v zahraničí.

    Ďalším čiastkovým cieľom bude práca na odbornej bibliografickej databáze, ktorá v súčasnosti nie je k dispozícii. V rôznych knižniciach na Slovensku sú vytvorené databázy tzv. slovacík, ktoré však nie sú dostupné širokej verejnosti. S databázami dokážu pracovať odborníci na Slovensku, ktorí sú zorientovaní v témach – ale odborníci na rovnaké témy pôsobiaci v prostredí slovenských minorít v zahraničí túto možnosť nemajú. Neexistujúca sumárna bibliografická databáza odbornej literatúry v konečnom dôsledku významne komplikuje a sťažuje činnosť hlavnej cieľovej skupiny – odborníkom a študentom na vysokých školách v partnerských krajinách, ktorí sa venujú problematike slovenskej etnickej minority v zahraničí. Rovnaký problém zaznamenávame aj u vedľajšej cieľovej skupiny, ktorou sú pedagógovia slovenských škôl a centier v zahraničí – tými sa stanú aj súčasní študenti vysokých škôl v partnerských krajinách.

    Projekt Inovácia vzdelávacích postupov ako prostriedok inklúzie príslušníkov minority – BIBLIO (2022 – 1 – SK01 – KA220 - HED – 000087502) bol schválený v rámci projektovej schémy Erasmus+ na roky 2022 – 2025.

    A niečo o historických východiskách pre projekt:

    Slovenská minorita v partnerských krajinách vznikla pred 250 – 300 rokmi ako súčasť vtedajšej migrácie na tzv. Dolnú zem. Odborný garant predkladaného projektu Prof. Miroslav Kmeť z UMB v Banskej Bystrici, ktorý je jediným historikom na Slovensku špecializovaným výhradne na historiografiu Dolnej zeme, Dolnú zem definuje ako územie na juh od pomyslenej čiary Budapešť – Miškovec – Nové Mesto pod Šiatrom. Oblasti pôvodného Uhorska sa dnes nachádzajú na území Maďarska, Rumunska, Srbska a Chorvátska a doposiaľ sú obývané slovenskými enklávami aj diaspórami. Slováci sa na Dolnú zem začali sťahovať po ukončení osmanskej vlády keď bolo toto územie vyľudnené, kolonizačný proces začal v 17. storočí a bol dlhodobý a viacfázový. Enklávy slovenských minoritných prostredí mali mnohé spoločné znaky, na druhej strane sa diferencovali vplyvom ich geografickej, hospodárskej, sociálnej, kultúrnej, interetnickej či intraetnickej rôznorodosti. Ich kultúra sa vytvára a mení podľa špecifických zákonitostí života minority v inoetnickom prostredí.

    Dolnozemské prostredie bolo v minulosti nositeľom významných historických počinov. Napríklad myšlienka založiť stredoškolské inštitúcie pre Slovákov na Dolnej zemi vznikla ešte v 19. storočí, vhodné podmienky nastali až po 1. svetovej vojne, prvé gymnázium mimo územia Slovenska vzniklo v Báčskom Petrovci už v r. 1919. S rastom materiálnych možností slovenského etnika na Dolnej zemi začína sa formovať spolková činnosť, pod jej vplyvom v medzivojnovom období tvorilo v slovenských dolnozemských prostrediach veľké množstvo inštitúcií aj osobností, ktoré boli zároveň zdrojom motivácie aj pre mladšie generácie. Súčasná situácia dolnozemských minoritných prostredí je v mnohých ukazovateľoch opačná. Od vojny v bývalej Juhoslávii v 90. rokoch dochádza k odlivu inteligencie, veľká časť sa vracia na Slovensko s predstavou vysnívanej domoviny, z nich však veľká časť pokračuje aj v ďalšej migrácii do západných krajín Európy a zámoria.

    Projektom vychádzame z predpokladu, že aktualizácia vzdelávacích materiálov, ktorých cieľom bude prechod od romantizujúcich zdrojov ku zdrojom objektivizovaným, prinesie konečným prijímateľom vyššiu úroveň poznania, ktorú budú vedieť využiť pri svojom ďalšom odbornom raste: ak ostanú vo svojom pôvodnom minoritnom prostredí, budú vedieť odborne pracovať so zdrojmi literatúry vo svojich odboroch. Ak sa rozhodnú migrovať, budú vedieť objektívnejšie vnímať svoje nové prostredie. V každom prípade však ostanú príslušníkmi minority – buď slovenskej vo svojej súčasnej krajine, alebo slovenskej v inej krajine západnej Európy. Aj na Slovensku ostanú príslušníkom minority – v súčasnom štádiu povedomia o Slovákoch žijúcich v zahraničí sa stanú Srbom, alebo Maďarom na Slovensku. Vo všetkých pozíciách predkladaný projekt umožňuje príslušníkom minorít uvedomiť si spoločné hodnoty, ktoré dávajú možnosť rastu občianskej angažovanosti. Pedagógom projektom poskytneme skvalitnenie prístupu k odborným podkladom.